Eszeveszett mesék (Relatos Salvajes / Wild Tales, 2014)

Argentína nagyon messze van, és egyáltalán, hajlamosak vagyunk az egész latin-amerikai kontinenst elintézni valami lesajnáló, üresfejű, csipőt himbáló, egyszerű léhaságnak, holott egy csomó világhírű művész jött onnan, Garcia Marqueztől Boris Vallejóig, Jobimtól Astor Piazzoláig. Argentína nagyon messze van, és ha jobban belegondolok, én még rossz filmet nem is nagyon láttam, ami onnan jött – és most nem a végtelen szappanoperákra gondolok, hanem például a Kínai, elvitelre, a Szemekbe zárt titkok, az Aura, vagy a Bonbon, a kutya című filmekre…

eszeveszett mesék 3Ebbe a sorba tartozik az Eszeveszett mesék is, Damián Szifron filmje is, mely egyrészt Argentína idei Oscar-nevezettje, másrészt pedig, minden idők legnagyobb hazai (tehát argentin) kasszasikere, pedig ráadásul nem is “normális” film ez, hanem csak amolyan szkeccsfilm, vagy filmszkeccs, nevezzük, ahogy tetszik. Hat kis történet, melyek ráadásul az égadta világon semmilyen kapcsolatban nem állnak egymással, s ezt a rendező hangsúlyos fekete blankokkal is jelzi. Pontosabban nem, mégis összeköti valami e filmeket, mégpedig az, hogy mindegyik metsző élességgel reflektál az argentin társadalom mindennapi, banális, ám mégis dühítő problémáira, melyek lényegükben pontosan olyanok, mintha azok Budapesten történnének. (Vagy bárhol a világon, de a mai Magyarország társadalmi, politikai állapotában, a mindent ellepő korrupcióban és idióta bürokráciában, a hétköznapi erőszakos megnyilvánulásokban, az emberi kapcsolatok végletességében gyanúsan ugyanolyan, mint a mai Argentína – csak ők gazdagabbak.)

eszeveszett mesék 2Az első kis mese, még rögtön a főcím előtt, egy bevezető, szimpla kis bosszútörténet, amolyan buñueli abszurd. Egy repülő száll fel Buenos Aires egyik repteréről, melyen hamarosan kiderül, hogy minden utas kötődik egy bizonyos férfihoz, ráadásul nem éppen pozitívan… Az emberi kapcsolataink és amennyire azokra nem fordítunk elég figyelmet. Utána következő mese a bunkó pincérnő, avagy a suttyó vendég témakörét meríti ki, szintén a bosszú kérdésében, ám még morbidabb humorral, mint az elébb. Később jól öltözött férfi hajt az üres országúton vadonatúj, légkondicionált Audiján, ám egy eőtte haladó, ütött-kopott, talicskával, bödönökkel megpakolt tragacs vezetője nem engedi előzni. Szó szót követ, ujj mutat felfelé, nagy gáz és a végén mindenki elnyeri azt, amit érdemel. Az argentin közlekedési intelligencia is nagyjából ugyanaz, mint a pesti – ezért is szimpatikus az itt látható megoldás. Majd a parkolás és a büntetés ügyintézésének témaköre kerül terítékre. Aki próbált már Pesten parkolni, az érteni fogja e mesét, aki nem az is. A tanulság pedig példamutató, itt is. Súlyos a csattanója a következő mesének is, melyben egy gazdag ember fiacskája halálos közlekedési balesetet okoz, ám azt az ügyvédje a nyomozó ügyésszel karöltve próbálja meg eszeveszett mesék 1eltusolni, igen sok dollárbankó fejében. Az igazság fájdalmas itt is, és az összes előző történetben is: Damián Szifron tálalásában pontosan a helyén van minden, közérthetően és egyértelműen elmondva, hogy mindenki megértse – gondolom, érti is, hiszen ezért a példátlan hazai közönségsiker.

Az utolsó történet kissé elüt a többitől, az ugyanis egy tánc. Látszólag keringő, egy fényűző lakodalmon, valójában azonban egy igazi, argentin tangót látunk, egy vad, tüzes héjanászt az avaron, csábítással, hódítással, megcsalatással, in flagrantival és bosszúval. Tortacsata, szédítő mélység, kések és vér. Káosz. A mai argentin társadalom torz vigyorú önarcképe.

Nézhetjük azonban mi is, mert ránk is hasonlít.

Asanisimasa: 8/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

10 hozzászólás a(z) Eszeveszett mesék (Relatos Salvajes / Wild Tales, 2014) bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Amiért érdemes volt 2014-ben moziba menni… | asanisimasa

  2. Dr. No szerint:

    Eléggé főiskolás volt, de nem untam.

    • efes szerint:

      Főiskolás? Ezt kifejthetnéd két mondatban, ha van hozzá kedved.

      • Dr. No szerint:

        A szituációk egy része nem volt túl eredeti, ellenben a kifejtésük sem volt meglepő.
        Teljesen az első epizód volt a helyén, pontosan annyi időt szántak rá, amennyit az ötlet megért.
        A pincéres szó szerint semmi sem volt, sehonnan sehová nem vezetett.
        A két országúti huzakodó jelenete túl hosszú. Abból igazán csak az a rész tetszett, amikor a nagydarab bemászott hátulról a kocsiba és úgy verekedtek, hogy igazából meg sem tudtak mozdulni.
        A Bombaszakinál az első perctől lehetett tudni, hogy valamit föl fog robbantani. Csak a vége volt aranyos, amikor a felesége és a kislánya is bementek hozzá a börtönbe, és megint szerették.
        A közlekedési baleset jelenete sajnos napi gyakorlatom, az égvilágon semmi abszurd nem volt benne, főleg a tragikusnak szánt végkifejletben, amikor fejbecsapták a szerencsétlen kertészt. Számomra nagyobb fricska lett volna, ha a végén, amikorra már minden tökéletesen le van vajazva, kiderült volna a tévéből, hogy nem is a gyerek a tettes. Akkor lett volna érdemes filmezni az ügyvéd meg az ügyész arcát, amikor dől össze a fölöslegesen összehazudott kártyavár.
        A menyasszony megint túl hosszú volt, de ott legalább lehetett érezni az igényt, hogy valami önmagán túlmutató jelenetet akartak összehozni.

      • efes szerint:

        Aha, értem, köszi. Én nem abszurdként, hanem vérrögvalóként néztem, és tetszett. Tök másként látjuk, mert nekem az első volt a leggyengébb… Nekem tetszett pl. az éttermi gyilok is, mert dolgoztam vendéglátásban, így át tudtam érezni a gesztust. 🙂 De ugyanúgy a többit is. valamiért én nem éreztem a “lerágott csont” effektust sem. Lehet, hogy túl nagy volt a hájp?

        Mindenesetre, így jártunk. 🙂

  3. Dr. No szerint:

    Az első jelenet valóban a Szeszélyes évszakok (legendado) szintjén mozgott, viszont nem is volt hosszabb öt percnél, Mire észbe kapott az ember, hogy “jé”, már vége is. Egy perccel sem ért többet, mint amit ráfordítottak. Így értem, hogy teljesen a helyén volt.
    A szkeccsfilmeknél mindig olyan érzése van az embernek, mintha valami versenyt vagy iskolai gyakorlatot nézne.

  4. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  6. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s