Éjjeli féreg (Nightcrawler, 2014)

Folyamatosan azon gondolkoztam, míg néztem ezt az Éjjeli féreg című filmet, hogy melyik régebbi filmben volt az, hogy egy ambiciózus, de nem igazán tehetséges újságíró mindenáron a “nagy sztorit” hajkurássza, de mindig lekésik róla, mígnem megelégeli az áldatlan sikertelenséget és maga terveli ki és követi el azt a bűntényt, amiről aztán -exkluzíve- tudósít is… Valakinek rémlik ilyesmi? Vagy ezt is én találtam ki? Az Éjjeli féreg, persze, nem igazán erről szól, csak valami ilyesmiről.

éjjeli féreg - jake gyllenhaal3Újságíró itt is a főszereplő, bár Louis Bloom (Jake Gyllenhaal) csak véletlenül vált azzá. Féktelen ambíció hajtja őt is, mégpedig mindegy hogyan, mi módon, csak előre, feljebb, magasabbra, többre. Bloom gyakorló szocio- és pszichopata, valamint a történet elején munkanélküli. Mindent elkövet, hogy munkát találjon, bármilyen munkát, mígnem egy számára szerencsés közúti baleset felgyújtja fejében azt a bizonyos 100-as égőt és hamarosan már ő is a rendőrségi CB-rádiót hallgatja és ha hall valami érdekes riasztást, akkor fogja a kis kameráját és rohan, hogy elsőnek készíthessen felvételt az esetről, melyen ha lehet, minél több szörnyűség látszik, mert akkor lehet a felvételt jó pénzért eladni a botrányból, balhéból és balesetekből élő bulvártévék híradóiba. Egy ilyen melót épeszű, normális ember nem tud sokáig csinálni, hiszen amit Bloom és a többi katasztrófa-paparazzo művel, az gyakorlatilag legális hullarablás. Gyllenhaal is elkövette azt a színésztrüvájt, amit előtte Robert de Niro, vagy Christian Bale, és ő is leadott jó néhány kilót egy szerepért, hogy minél eltökéltebb, minél őrültebb figurát teremtsen Bloomnak. Tekintete lézersugárként lövell ki szemeiből, arca alig rezdül, és csak egyszer esik ki “szerepéből”, akkor viszont fölrobban a vászon/képernyő. Kíméletlen és kegyetlen hiénát (nem is férget…) teremt, aki magányosan rója az utcákat zsákmányra (mások tragédiájára) vadászva. Később lesz társa is, aki még maga sem tudja, hogy valójában áldozat…

éjjeli féreg - jake gyllenhaalRészben igaza van azoknak, akik Travis Bickle reinkarnációját látják Bloom figurájában, hiszen ő is a bűn utcáit járja a bűnre vadászva, azonban benne már nincs meg az a beszűkültségében, radikalizmusában is meglévő morális motiváció, ami de Niro és Scorsese taxisofőrjét hajtja. Bloomban nincs ilyesmi. Ő kihasználja azt, amit az utca termel számára. Keselyű. Hiéna. Féreg. Ő maga azonban nem öl, a vér legfeljebb azért fröcsköl rá, mert túl közel ment a véres eseményekhez (lásd: Robert Capa…). Viszont híján van mindenféle igazságot feltáró újságírói szabadságvágynak és minden ehhez kapcsolódó etikai korlátnak is. Semmi más nem hajtja, csakis az egyéni becsvágy és a pénz. Valós figura, aki picit is ismerős a sajtó világában, maga is ismer jónéhány ilyen alakot…

éjjeli féreg - jake gyllenhaal2Mindazonáltal, Gyllenhaal és a filmet író-rendező Dan Gilroy igen nagyot -kimondom: ikont, vagy ha teszik, antiikont- alkotott Bloom figurájával és megállíthatatlan karrierjének történetével. Az Éjjeli féreg egy hibátlan, ám mégis formabontó thriller, egyben a média egy jellemző, közismert területének igen pontos kritikája is, olyan, mintha Aaron Sorkin remek The Newsroomjának egy furcsa, 18-as karikás oldalhajtása lenne. Gilroy ügyesen egyensúlyoz: egy pillanatra sem adja fel a thrilleri szuszpenz fokozódó feszültségét, amit egy bunkósbot csapásának megfelelő erejű, relatíve pozitív végkifejlettel fejez be és le, miközben felvet néhány igen fontos újságíró-etikai problémát (a halál, egy holttest ábrázolása, az újságíró beavatkozása, illetve be nem avatkozása a történésekbe, stb.) is. Erős, és főleg korszerűségében fontos film ez.

Asanisimasa: 9/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

11 hozzászólás a(z) Éjjeli féreg (Nightcrawler, 2014) bejegyzéshez

  1. kaamir szerint:

    Tetszett a film, alapvetően egyet is értek mindazzal, amit leírtál, Két kifogásom volt. Az egyik, hogy a felétől számomra kiszámíthatóvá és bátortalanná vált. Kultfilm lehetett volna, ha egy kicsit bátrabban, radikálisabban fejest ugrik Bloom bomlott agyába és LA legmélyébe.

    A másik, hogy egy alternatív világban játszódik, ahol nincsenek okostelefonnal videózó járókelők, a tv-társaságoknak nincsenek saját stábjaik ilyen célokra, és ahol egy 20 milliós városban egyetlen konkurenciával kell csak megküzdeni.

    Emiatt nekem csak 7/10, és kicsit kihagyott ziccer.

    (A Közönséges bűnözős snittet a végén egyébként nem tudom mire vélni. Hogy jön az ide?)

    • efes szerint:

      Igen, az üres város… Jó észrevétel. Viszont az is igaz, hogy egy ismerősöm dolgozott egy ilyen palinak egyetemistaként (1994 körül), ült egy lakásban vagy 10 db CB rádió előtt és hallgatta a rendőröket, mentőket, tűzoltókat és ha riasztás volt telefonált a pasasnak (akinek ilyen táskaméretű mobiltelefonja volt, 60-as körzetszám, Westel), aki pont azt csinálta, amit Bloom. Az is igaz, hogy a mai napig úgy dolgoznak a paparazzók a miénkénél nagyobb bulvárpiaccal rendelkező országokban, ahogy e filmben is Bloom – hogy ez híradótudósítás műfajában is megy-e, azt nem tudom. Szerintem Amerikában igen. De tuti, hogy nem egy konkurencia van, hanem öldöklés.

  2. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  3. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  4. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  6. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szerda | asanisimasa

  7. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  8. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  9. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s