Anna és a farkasok (Ana y los lobos, 1973)

Feloldhatatlan oximoron, hogy sokszor a legkeményebb diktatúrákban születnek összetettségükben, szimbolikájukban elsöprő erejű, ám a regnáló elnyomó rendszer hivatalos értékrendjével merészen szembemenő művészi alkotások, miközben éppen a diktatúrák egyik fő jellemző sajátossága, hogy minden erejével azon van, hogy határain belül elfojtsa a szólás-, illetve a művészi önkifejezés szabadságát. A hetvenes évek elejére Spanyolországban már repedezett Franco fasiszta rendszere, és készülhettek kritikusabb hangú, ún. ” különleges értékkel bíró” filmek is, melyek alkotói egyáltalán nem bántak kesztyűs kézzel a rendszerrel és az azt alátámasztó, beteg társadalommal. Persze, Bunuel, az olasz Ferreri, Suarez, Aranda, a fiatal Almodóvar és Amenábar sohasem fogalmazott direktbe filmjeiben, azonban olyan erős képeket, allegóriákat alkottak, hogy mindenki számára nyilvánvaló volt az üzenet. Carlos Saura 1973-as alkotása, az Anna és a farkasok sem afféle langyos, romantikus történet, hanem kőkemény társadalomkritika.

anna és a farkasok - géraldine chaplinFranco rendszere ekkoriban már minden erejével azon volt, hogy egy barátságos, vendégszerető arcot mutasson a szabad világ felé. Jöttek is a turisták, akik sok pénzt hagytak a spanyol államkincstárban, a hippik elfoglalták Ibizát és Formenterát (bár ennek nem feltétlenül örültek a fasiszta pribékek). Anna, egy angol nevelőnő (emblematikusan Géraldine Chaplin játssza, aki nevében, származásában is látványosan “külföldi”), aki azért érkezik a decens Madrid környéki villába, hogy az ott lakó úr három kislányára vigyázzon. Már az is jellemző, ahogy Anna megérkezik: egyedül, hatalmas bőröndjével birkózva verekszi át magát az áthatolhatatlan bozóton, mely a dombtetőn csücsülő villát keríti körbe. A házigazda elnézést kér a “kis kényelmetlenségért”, de a rengeteg teendő miatt nem tudott kimenni elé az állomásra. Látjuk, láttuk, hogy se út, de még ösvény sem vezet a villához. Elhagyott senkiföldje közepén van a ház, a világ végén, távol mindentől. A villa, valamint lakói magát, Spanyolországot jelképezik, illetve annak társadalmát. A ház valódi ura egy élemedett, beteg matróna, aki apró-cseprő kívánságaival ugráltatja a személyzetet. Három fia, a közmondásos macsó spanyol nemzet három arca. Josét lánynak szánták, lányruhában is jártatták elsőáldozásig, utána azonban erősen túlkompenzált: fegyvereket, katonai egyenruhákat gyűjt, rend- és fegyelemvágyban tombolva éli életét. Juan, a nevelendő három lány apja szexmániás, Juan szerint még az agya is ondóból van, névtelen, erotikus levelekkel bombázza Annát. Fernando, a legidősebb fivér a spanyolokra jellemző vallásos extázist választja – elvonulása a házból, a család fertőjéből azonban éppen olyan teátrális, mint amilyen üres. A ház többi lakója nő, egy macsó társadalomban elnyomott, arctalan, névtelen asszonyok és lányok, akiknek egy dolga van, állni a fakanál, a bölcső mellett és szülni, valamint kiszolgálni a férfiakat. Lázadás nem lehetséges. A világot járt, független szellemiségű Anna azonban puszta létével, lényével is provokálja a három fivért, míg azok vérmérsékletüknek és kultúrájuknak megfelelően, brutális radikalizmussal zárják rövidre a történetet.

anna és a farkasok 1Saura ’73-ban nyilván még nem láthatta a diktatúra végét, illetve nyilván tudta, hogy egy diktatúra sem állhat fenn társadalmi alapok nélkül, ennek megfelelően a történet is igen keserű. Látszólag egy beteg lelkű, belterjes családot ismerünk meg, de nem kell tán még nyolc elemi sem hozzá, hogy világosan lássuk, értsük azt, miről beszél Saura (és Rafael Azcona író) valójában. Amikor a militáns José, miközben Anna előtt masírozza uniformisba bújt férfiasságát, kapásból rálő az ablakon kopogtató, vörös-sárga spanyol nemzeti színekben pompázó kis madárra, mely szárnya szegetten múlik ki a porban, minden tiszta. Anna, a vágy idegen tárgya sem menekülhet (meg). Asanisimasa: 9/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s