Dheepan – Egy menekült története (Dheepan, 2015)

Úgy gondolom, történelmi időket élünk. Új világrend van kialakulóban, ami ellen senki nem tehet semmit, sem törvényekkel, sem fegyverekkel, sem diplomáciai bűbájjal. Ez a kocka el van vetve, méghozzá jó messzire… Egyre jobban látszik, hogy most bizony a fagylalt fog visszanyalni: a nyugati kapitalizmusnak meg kell fizetnie jelenlegi gazdagságának, hatalmának az árát. Menekültek jönnek mindenhonnan, ahonnan menekülniük kell, miután a Nyugat több évszázados kizsákmányoló tevékenysége nyomán felborult a fejlődés természetes ritmusa és módosultak irányai. Országaik, anyaföldjük lakhatatlanná, élhetetlenné vált az egyre szűkülő természeti források felett egyre agresszívabban uralkodni akaró helyi elitnek, illetve vallási nézeteltéréseknek, ökológiai, vagy meteorológiai anomáliának, vagy egyszerűen a természetes népszaporulatot szabadjára engedő szociális érzéketlenség miatt. Jajgatnak már nálunk is a fotelhazafiak, akik e modern népvándorlás valódi természetéről, okairól mit sem tudnak simára nyalt agyukkal. De mit szóljanak ehhez például a franciák, akik sokkal régebb óta, és nagyságrendekkel nagyobb mértékben kénytelenek elviselni más kultúrákból (nagyobb részt hajdani gyarmataikból – lásd mint fent) hozzájuk özönlő milliókat? Ebből a szempontból is roppant érdekes, tanulságos Jacques Audiard (pl. A próféta, vagy Rozsda és csont) Dheepan – Egy menekült története című filmje, mint ahogy tanulságos az is, hogy ez a film Arany Pálmát nyert (nyerhetett) idén a franciák puccos filmfesztiválján, Cannes-ban.

dheepan 2A történet címszereplője egy tamil (ceyloni) férfi, aki korábban a helyi hatalom ellen lázadó Tamil Tigrisek katonája volt (a civilben íróként, novellistaként ismert Jesuthasan Anthonythasan alakítja, aki 19 éves koráig maga is a Tamil Tigrisek gyerekkatonája volt), és részben ennek okán kellett elmenekülnie hazájából. A helyi embercsempész által adott -hamis- útlevélben azonban egy háromfős család szerepel, így Dheepan mellé adnak egy számára ismeretlen nőt, valamint egy árva kislányt, akit a nő talált az út szélén, hogy elindulhassanak a tervezett úticéljuk -Anglia- helyett Párizsba – és az embercsempésznek is meglegyen az üzlete. (Érdekes Audiard ezzel kapcsolatos attitűdje, mely szerint az embercsempész elsősorban illegális utazási iroda, üzletember, nem pedig gonosz, emberevő maffiózó… aki a pénzt azért természetesen elteszi.) Dheepan és újsütetű családja Párizs külvárosába, egy különböző nációktól zsúfolt lakótelepre kerül, szociális lakásba, ahol rögtön munkát is kap -ő lesz a telep gondnoka-, és megpróbál rendes családi életet élni, ott, ahol a helyi maffia a valódi úr, és “családjának” minden tagja tulajdonképpen teljesen ismeretlenek egymás számára…

dheepan 1A cselekményt részben Montesquieu Perzsa levelek című levélregénye ihlette, annyiban bizonyosan, hogy egy francia kultúrával semmilyen ismeretekkel nem rendelkező szemszögből látjuk a francia élet egy szeletét – azt, ahogyan a Franciaországban letelepedett, különféle nációjú menekültek élnek, illetve próbálnak életben maradni egy vad, kegyetlen, bűnnel fertőzött világban. Echte francia szinte fel sem tűnik a filmben, szinte kizárólag észak-afrikaiak között kell Dheepannak megtalálnia a helyes utat, egy olyan mikroközösségben, mely egyéb jövedelembiztosító lehetőség híján bűncselekmények profin szervezett és kiépített szövevényéből él. Ez az a francia társadalom, amivel egy menekült találkozik, ez a bemutatkozó, félelmetes kép. Érdekes módon, bár franciául egyelőre egy mukkot sem tudnak, Dheepannak és családjának nem okoz különösebb gondot a beilleszkedés, megértéssel, tulajdonképpen kedvesen fogadják őket, munkát kap “felesége” is, “lánya” iskolába jár. A helyi dílerek, verőlegények is szinte jóindulattal, de legalábbis békés közönnyel veszik tudomásul, hogy a telep három fővel népesebb lett. Természetesen, a konfliktus nem marad el, de ezt a konfliktust tulajdonképpen maga a helyzet idézte elő, nem az abban résztvevők. Ott, Párizs északkeleti negyedében, a De Présben bármikor, bárhol és bárkivel előfordulhatnak olyan szörnyűségek, melyek ezúttal Dheepan és felesége -valamint sokan mások- válnak elszenvedőivé. Ez a film nagyon kemény kijelentése.

dheepan - Jesuthasan AnthonythasanDheepan története langymeleg napsütésben és békés kerti partival zárul, de nem lehetünk nyugodtak. Ők sem azok, de talán egy picit tudnak mosolyogni is. A pozitív hangulatú végkifejlet ellenére nincs megoldva semmi sem. Az Audiard által képünkbe tolt szituáció hiteles, most már tudjuk mi is, és valahogyan kezelni kell. Dheepan sorsa tekinthető tipikusnak is, mint ahogy tipikus szinte az összes apró nüansz, ami a film során elhangzik, látszódik (Például: – Jártál otthon iskolába? – Nem. – Miért nem? – Mert felgyújtották. – Kik gyújtották fel? – A kormány. – A kormány gyújtotta fel az iskolátokat? – Igen. Máshol nem a kormány gyújtja fel az iskolákat?). Semmit nem tudunk róluk. Semmit nem tudnak rólunk. Attól félünk, amit nem ismerünk. Félnek attól, amit nem ismernek. A megoldás csakis az lehet, ha elkezdünk nagyon gyorsan tanulni egymástól, mert nem tudhatjuk, kiben mit indít el egy-egy óvatlanul elejtett megjegyzés, egy félreértett gesztus. Az sem árt persze, ha bizalommal és szeretettel viseltetünk egymás iránt, és erőnkkel inkább ezt erőltetjük, nem pedig az ellenségeskedést, mert ellenséget mindig talál az ember, barátot sokkal nehezebben… Szerencsére, Audiard filmje nem ennyire közhelyes. Asanisimasa: 9/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Dheepan – Egy menekült története (Dheepan, 2015) bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Cowboyok (Les cowboys, 2015) | asanisimasa

  2. Visszajelzés: Miért volt érdemes elmenni a moziba 2015-ben? | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s