A szoba (Room, 2015)

Emma Donoghue nagy sikert aratott regényéből, illetve színdarabjából készült a négy Oscar-díjra is jelölt A szoba című dráma, melynek két főszereplője – egy anya (Brie Larson) és ötéves kisfia (Jacob Tremblay) – egy nagyjából kétszer két méteres szobában éli életét, melynek ajtaja örökké zárva és természetes fény is csupán a tetőbe vágott kis ablakon éri őket. A kinti külvilágból semmit nem tapasztalnak a remegő képű televízió egyetlen csatornáján futó, ostoba szappanoperán kívül. Naponta egyszer kinyílik a szoba ajtaja, ekkor a kisfiúnak be kell gyorsan költöznie a szekrénybe, egy ember ételt hoz, és olykor furcsán nyikorog anya ágya. A kisfiú már ebben a szobában született, minden, amit a világról tapasztalatilag tud, az innen ered. Minden más a fantáziájának szüleményei, anya meséiből és abból a néhány mesekönyvből elképzelve, amit az az ember otthagyott neki. Megismerjük ebben a szűkös térben végzett mindennapi rutinjaikat, a fogmosást, a tornát, az alvást és a főzést, látjuk azt az intim, testileg és lelkileg is szoros anya-fiú kapcsolatot, ami elválaszthatatlanul eggyé fűzi őket és beszélgetéseikből megtudjuk azt is, hogyan került az anya ebbe az elviselhetetlen helyzetbe.

a szoba - jacob termblay és brie larson 2Nem sokkal a fiú ötödik születésnapja után az anya elérkezettnek látja az időt, hogy a gyereket felhasználva kitervelje szökésüket, amit a fiú sikeresen meg is valósít. A Lenny Abrahamson által rendezett film érdemi, igazán érdekes része ekkor kezdődik el. Az anyának természetszerűleg voltak emlékei a külvilágról, azonban fia születése után az élet számára a gyerek jelentette, ha ilyen körülmények között, akkor itt, ebben a néhány nézetméteres sufniban. Ezt, gondolom, minden anya át tudja érezni. A szűkös helyen, az adódó szűkös lehetőségekből a lehető legjobb körülményeket próbálja megteremteni a gyorsan cseperedő, egyre jobban kinyíló értelmű srác számára, akinek lelki és szellemi táplálása minden erejét felemészti. Tűri az életet és tűri a mindennapos látogató vágyát is. A kisfiú számára azonban csak az a valódi, ami a szoba négy fala között van, minden más nem valódi. Tehát az egész külvilág, ahol mi élünk, nem igazi. Az ezzel való szembesülés a fiú életének legnagyobb traumájává válik, annyira, hogy legtöbbször sírva vágyik vissza a szobába, ahol csak ő volt és anya. Ráadásul, a kis család csodás szabadulása, illetve, a körülötte keletkező médiafelhajtás és érzelmi sokk az anyát is mélyen megviseli.

a szoba - jacob tremblay és brie larsonÚgy gondolom, Abrahamson igen visszafogottan és biztos ízléssel mutatta meg ennek az anya-fiú kapcsolatnak intimitását, minden momentum érzékletes, de semmi sem eltúlzott. Fontos fordulópontjaiban is igen hiteles az az út, pszichológiai értelemben, amit az anya és a fiú végigjár a külvilágban, de szép az is, ahogyan az anya szülei megjelennek. Különösen az apa (William H. Macy) reakciói karcolnak nagyon, ahogyan képtelen megbirkózni unokája létének tényével és lánya sorsának alakulásával. Danny Cohen kamerája mindvégig tartani tudja az optimális távolságot, nem maradunk le semmiről, de annyira sohasem tolja bele a néző képét a film témájába, hogy az már kellemetlen legyen. Az optimistára hangolt végkifejlet ezúttal valóban megoldja a feszültséget. Egy erősebb, drámaibb – ezúttal mindenképpen tragikus – finálé már talán elviselhetetlenné tenné ezt a mélyen megérintő sztorit. Asanisimasa: 8/10

Advertisements
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

4 hozzászólás a(z) A szoba (Room, 2015) bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: A pince (Im Keller / In the Basement, 2014) | asanisimasa

  2. Szelle Ákos szerint:

    A 2000-es évek egyik legjobb filmje!

    • efes szerint:

      Igen. Számomra azzal, hogy túl mert lépni a bezártság horrorján és azt merte tárgyalni, amúgy igen kézenfekvően, hogy a benti horrornak is voltak szépségei, pl. a fantázia ártatlan szabadsága, valamint a kinti “börtön” is milyen kegyetlen tud lenni – és ez úgy tűnik, bejött.

  3. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s