Az alsó szomszéd (Un etaj mai jos/One Floor Below, 2015)

A román új hullám egyik fényes csillaga, Radu Muntean új filmjében sem könyörül a nézőkön, bár Az alsó szomszéd főszereplője társadalmi helyzetét, életkorát és nemét tekintve tipikusan nem az a figura, aki eséllyel leül egy olyan filmre, amely román, főszereplője egy 50 körüli férfi, aki -mondjuk ki nyíltan- személyes ismeretségeiből adódó kiskapukat használja ki pénzkereseti céllal, s aki számára a szórakozás a kutyájával való sétálgatás, valamint a sörike és a meccsnézés. A film megtekintése, jellegéből adódóan elsősorban a társadalmi kérdések, vagy jelen esetben inkább a lét kihívásaira adódó egzisztencialista felvetések boncolgatása iránt érdeklődő nézőkre vár, akik számára inkább hívószó, ha egy film román, lassú ritmusú, és hétköznapias, mint tiltó bélyeg. Muntean (lásd például a román rendszerváltást feldolgozó Jelszó: A papír kékre vált, vagy már a jelen film kérdésfelvetéseit megelőlegező Ünnepek után) amúgy is a jelenkori európai film egyik igen karakteres hangú, jelentős alkotója, amit mindenkinek illene tudnia.

az alsó szomszéd - Teodor Corban 1Pătraşcu (Teodor Corban) tehát egy afféle ügyeskedő, aki mások helyett intéz el problematikus és főleg, bürokratikus dolgokat – itt jelesül gépkocsi eredetvizsgálatot, valamint átírást. Amúgy egy teljesen átlagos kisember, aki feleségével közösen viszik a “boltot”, és nevelik kamaszodó fiukat, akit lehetetlen elrángatni a számítógép elől. Egy nap, kutyafuttatásból hazafelé, az egyik alsó lakásból furcsa kiabálást hall, durva dulakodás, sőt, egy szexuális erőszak hangjait, sőt, ahogyan az ajtó kinyílik, látja az alsó szomszédot, egy fiatalembert elhagyni a lakást. Másnap, munkából hazatérve látja, hogy a rendőrség lezárta a lakást, s a szomszédok mondják, hogy a benne lakó fiatal lányt súlyos sérülésekkel, holtan vitték el. A rendőrség balesetet sejt, és Pătraşcu sem vall arról, hogy mit látott, hallott. Később az alsó szomszédban lakó fiatalember azzal keresi meg, hogy segítsen neki autóját átíratni…

az alsó szomszéd - Teodor Corban 2Muntean új filmje akár lehetne krimi is, abból a fajtából, amely egy bűneset természetrajzát kívánja megalkotni. Bár egy sor kérdésre nincs válasz, nem tudjuk meg, ki volt az áldozat valójában, miért gyilkolták meg, ha tényleg gyilkosság áldozata lett egyáltalán, de ismerjük a gyilkost, vagy legalábbis azt a férfit, aki lehetett a gyilkos, ha történt gyilkosság, és a végén egyfajta igazságszolgáltatás is történik, azonban ennél itt még is többről, másról van szó. Az alsó szomszéd inkább társadalomrajz. Nem kritika, mert bár tesz kritikai megállapításokat, nem von konklúziót, nem elemez, csak megállapít, ábrázol jelenségeket, és annak értékelését, és minden más további dolgot rábízza a nézőre. Egy dolog a kisstílű, hétköznapi korrupció, vagy inkább nevezzük “az élet kiskapukon keresztül történő hatékony áramoltatásának”. Egy dolog a generációs szakadék, amely ma már az internetnek, az hálózatban való játékoknak és a többinek köszönhetően kulturális és kommunikációs szakadék is. De a legfontosabb dolog, amire e film rávilágít, az talán a fejlett -nyugodtan tekintsük a mai Romániát fejlett társadalomnak és gazdaságnak, mert vitán felül az, sőt, fejlettebb nálunk is- társadalmakban tapasztalható közömbösség mértéke. A film egy jelenetében Pătraşcu hosszú percekig verekszik valakivel, már vér folyik, amikor közbeavatkoznak az addig tétlen szemlélők, de ennél fontosabb az, ahogyan a férfi elhárítja magától a szomszéd lakásban történt szörnyűséget, illetve eltitkolja az azzal kapcsolatban birtokában lévő információkat. Nem az ő dolga, semmi köze hozzá, nem vele és nem a családjával történt meg. Tulajdonképpen gyávasággal sem lehet vádolni, Pătraşcu talán kényelemből, a saját élete zavartalanságának megőrzése céljából hárítja el magától az esetet – és igazából fel sem fogja, hogy eközben saját fia pszichéjére milyen hatással van egy teljesen más jellegű erőszak, a számítógépes játékok tudatformáló hatású agressziója. Miközben a férfi életének valójában igencsak banális momentumait szemléljük, egyre jobban nyomaszt a valóság képe, amely tagadhatatlan hitelességgel jön le a filmből.

az alsó szomszédPici reményre ad okot, ám faramuci megoldással éppen ez képezi Pătraşcu történetének drámaiságát is, hogy a férfiban azért mélyen ott munkál az igazság érvényre juttatásának vágya. Vannak erre irányuló, félszeg gesztusai, melyek azonban nem érnek célba, mert ő sem akarja feltétlenül célba juttatni őket, mígnem az egész elfojtott, mélyre legyűrt ismeretanyag egy megrendítő erejű kataklizmában robban ki belőle. Nem egyszerű, de igen fasza film ez. Asanisimasa: 8/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s