Palackposta (Flaskepost fra P, 2016)

A Nyomtalanul és a Fácángyilkosok után a koppenhágai rendőrség pincébe rejtett, megoldatlan/megoldhatatlan ügyekkel foglalkozó Q-ügyosztályának két oszlopos tagja, a mindig morcos Morck nyomozó (Nikolaj Lie Kaas) még egzaltáltabb, társa, védőangyala és egyetlen barátja, Assad (Fares Fares) pedig még bölcsebb, még barátságosabb – amúgy viszont minden marad a megszokott ködös, saras, mégis joviális dán modorban. A Jussi Adler-Olsen által kitalált detektív-sorozat harmadik része, a Palackposta azonban ezúttal kap némi metafizikus színezetet, legalábbis a mélyben húzódó, krimik, thrillerek esetében alapvetően elvárható gyilkosságos vezérfonal felett.

palackposta (fares fares és nikolaj lie kaas)Persze, csak annyira, hogy ezúttal egy bigott vallási közösségben történt gyermekrablási ügy képezi a cselekmény kiindulópontját. Morck, ahogyan ki is mondja a filmben, a szarban sem hisz, nemhogy bármiféle emberfeletti teremtő hatalomban, ami Assadot láthatóan zavarja, de bölcsen ráhagyja. Kezdetben azonban sem ő, sem Morck nem tud mit kezdeni a külvilág előtt bezárkózó közösséggel, pedig a címben szereplő palackpostában szereplő üzenetet megfejtve a nyomok hozzájuk vezetnek, méghozzá igen tragikus következményeket, illetve előzményeket sejtetve. Nem részletezem, a film és a történet műfajában majdnem tökéletes minőséget képvisel, a három rész közül szerintem ez sikerült legjobban, csupán egy baj van vele, méghozzá az, hogy még mindig ismerős filmek, történetek motívumai köszönnek vissza benne – persze, ez lehet akár a művészi koncepció része is.

palackposta 1A történet kulcsfigurája, a gyülekezetbe hosszú idő után visszatérő hittérítő karaktere egyértelműen hajaz Edward Norton angyali/ördögi remeklésére a Legbelső félelemből, amire a szerepet alakító színész (Pål Sverre Hagen) még igen ügyesen rá is játszik. Johannes figurája, legalábbis a legjobb pillanatokban, valóban ördögi.  Ezzel együtt az egész film hangulata, ritmusa, képi világa most a True Detective első évadát idézi számomra, amellett, hogy szinte minden jelenetet, képkompozíciót és beállítást láttam már valahol, a színes ültetvények vízszintesen tagolt geometriájától a kórházi üldözés közben mindig útban levő infúziós állványig és a mindig kietlen parkolóházas thrillig. De működik a cucc, mondom.

palackposta (jobbra pål sverre hagen)Nem zavaró az a tanítás sem, amit az alkotók jó érzékkel a nyilvánvalóan arab származású Assad/Fares Fares szájába adnak, a vallási toleranciáról és egyáltalán, a másság mindenféle, feltételek nélküli elfogadásáról, hiszen ma ez igencsak forró téma, és éppúgy benne van Dánia jóllakott, barátságos levegőjében, mint akár a mi hisztis, gyűlölködő, szegényszagú atmoszféránkban. Ráadásul ez nem válik le a történetről sem, hanem szervesen rögzül abban – még akkor is, ha a filmbeli gonosz motivációi nem is ebből erednek. Asanisimasa: 7/10

Advertisements
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s