Poroló 60. – A mérkőzés (1981)

(Poroló – régebbi filmek, olykor filmklasszikusok kerülnek itt “leporolásra”, vajon működnek-e még ebben a mai, kutya világban?)

Mi sem mutatja jobban Orbán rendszerének hiteltelenségét, hazugságát, minthogy közpénzből alaposan kistafírungolt médiabirodalmában egész egyszerűen képtelenek felmutatni olyan filmet, mely akár a legkisebb mértékben is igazolná annak létjogosultságát. Egész egyszerűen nincs olyan nézhető minőségű, minimális esztétikai értéket felmutatni képes alkotás a világ filmművészetében, amely propagandájául szolgálhatna bármilyen elnyomó, diktatórikus rendszernek. A minap például fidesz-ellenességgel egyáltalán nem vádolható Vajna András filmügyi kormánybiztos, médiavállalkozó, stb. valamelyik tévéje tűzte műsorra Sylvester Stallone Rambóját, de még abból is csak az sült ki, párhuzamot vonva a jelenkori migráns-ellenes kormánypropagandával, hogy az igazi hősök mégiscsak azok, akik képesek szembeszállni az őket bármiféle jellegű másságukban hátrányosan megkülönböztető, szabadságukban, a szabad költözködés alapvető emberi jogában akadályozó, igen korlátolt értékrendszerrel bíró, helyi érdekű nyárspolgárokkal.

a-merkozesMég ennél is direktebben, pontosabban világít rá erre a tarthatatlan állapotra, és annak visszásságaira Kósa Ferenc és a vasárnap elhunyt Csoóri Sándor 1981-ben bemutatott A mérkőzés című alkotása. A történet 1956 nyarán játszódik, még ott virítanak Rákosi rendszerének vörös betűkkel írt hazugságai a falakon, még a kopasz despota szobra ott van a hivatalos helységekben, de ezeken minden történhetne (történik) ma, 2016-ban is, bárhol Magyarországon. Egy vidéki kisváros teljhatalmú és a futball iránt mindenek felett rajongó tanácselnöke (Szilágyi Tibor) a városi focicsapat sorsdöntő mérkőzése után nemes egyszerűséggel beleveri a mérkőzést vezető bíró fejét az öltöző wc-kagylójába, mert az nem adott meg egy szerinte szabályos gólt a város csapatának. A bíró belehal a brutális számonkérésbe, ám az esetnek szemtanúja volt a városi újság riportere (Kozák András) is, aki megírja az esetet, sőt birtokába jut az eset perdöntő bizonyítékának, az inkriminált wc-kagylónak is. Még a cikk megjelenése előtt, a sajtószabadság gyakorlása miatt Rákosi alatt többször is meghurcolt riportert azonban a családja szeme láttára letartóztatja a tanácselnök által kézileg irányított rendőrség. A letartóztatás folyamán a riporter ellenáll, minek következtében az egyik rendőr súlyosan megsérül. A cikk azonban már kész, az újság a nyomdában – később azonban kiderül, hogy a cikket a polgármester tanácselnök időközben töröltette. Mivel azonban a gyilkosság bizonyítéka még a riporter birtokában van, a tanácselnök a riporter családjára állítja a focicsapat egyszerű lelkű és még egyszerűbb gondolkozású csatárát (Koncz Gábor), hogy a szexis feleséget (Alicja Jachiewicz) behálózva megtudja a bizonyíték rejtekhelyét, a riporter kamasz fiának (Franek Péter) ifjonti heve (előrevetítve mintegy ’56 őszének eseményeit) tragikusan rövidre zárja a történéseket. Hatvan éve történt, de ma tényleg ennyire elképzelhetetlen ez a szörnyűség?

Helyi érdekű, uralkodói hajlamú kiskirályok ma is vannak, akik eszközeikben sem bizonyulnak sokkal válogatósabbnak a film tanácselnökénél. A futball feltétlen és mindenek feletti imádata ma már közhely futbóliában, a stadionok országában, amivé Magyarország vált 2010 után. A hatalmasságok önkénye ellen lázadó helyi újság és a sajtószabadság kardos harcosaként küzdő újságíró figurája lassan már fikció a Népszabadság-csoport eladásával a teljes magyar média minimum 90%-át bitorló fideszes világban, de talán egy nagypofájú, még egészséges igazságtudattal bíró helyi bloggert még el lehet képzelni egy ilyen szerepben. Az más kérdés, hogy egy ilyen blogger messze nem bír akkora kommunikációs hatékonysággal, mint egy helyi, nyomtatott újság az ötvenes években (vagy akár egy minden házba ingyenesen bedobott Habony-féle agymosás), így az ellene alkalmazandó hatalmi érdekérvényesítés is kimerül egy sötét kapualjban ismeretlen elkövető által elcsördülő, nyilván oktató jellegű pofonban. Elvtelen, gyáva, az élet boldogságát mindössze a testi igényeinek kielégítésében megtalálni képes alattvalókból sincs hiány, akik néhány morzsányi koncért bármire hajlandóak az úr kénye-kedve szerint. Hogy aztán ma létezik-e olyan erő, amely meggondolva/meggondolatlanul, de hatásosan szembeszállna egy ilyen, kikezdhetetlennek tűnő hatalmi rendszerrel, az más kérdés. Ezt azonban még a történet idején, ’56 nyarán sem sejthette senki.

Kósa filmje pompásan, plasztikusan mutatja be az imént leírt rendszert és benne egy akár tipikusnak is mondható, kriminális eseményt – ez annyiból is érdekes ma már, hogy a film alkotói gárdája éppen a most hatalmon lévő “erőtér” -valójában mindössze álcaszerű, emblematikus- szellemi holdudvarát képezi, illetve képezte. Ijesztően pontos a szánalmasan kisszerű, de igényeiben, illetve azok érvényesítésében mégis igen hatékony tanácselnök figurája, Szilágyi tulajdonképpen perfekt alakításában, Bessenyei rendet tévő erős embere – Ne nekem kelljen szétcsapnom köztetek!, mint fejfájós, rabiátus nagypapa a délutáni pihenő alatt túl hangosan rajcsúrozó unokák között. Kozák András megtört, rezignált, de eszméi iránt a legvégsőkig is küzdeni hajlandó újságíró-figurája ugyan idealisztikusnak hat 1981-ben, sajnos ilyen ma is – ilyet csak idealista amerikai filmekben szoktunk látni, bár ott állítólag él ilyen a valóságban is. Annál inkább valóságosabb, és történelmünkből ismerős is az a szinte pánikszerűen kirobbanó, indulati düh is, amivel a fiú, a riporter kamasz fia rövidre zárja a sztorit.

Hasonlóan igaz karakter, egyben a legtragikusabb figura a Koncz Gáboré, a haszonleső, mindössze jókat enni, jókat inni és nagyokat baszni akaró hajdani focicsatáré, aki rövid életében még azt sem tudta felfogni, hogy bár menőnek, kivételezettnek hiszi magát, valójában őt használja ki ura és parancsolója a legjobban – és a sors is rajta üt a legnagyobbat. Remek film, pontos film, örök tanulságokkal. (A filmet a Duna tévé vetítette.8/10

Reklámok
Kategória: Film, Poroló
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s