Aznap éjjel (The Night Of, 2016)

Látszólag krimi az HBO idén nyáron debütált nyolcrészes minisorozata, valójában azonban sokkal-sokkal több ennél. Nemcsak arról van szó, hogy az Aznap éjjel a klasszikus “ki a gyilkos?” dramaturgiai kliséjének ritkán tapasztalhatóan precíz, alapos példája, melyben nemcsak a szereplők saját, külön világai vannak részletgazdagon felfestve, beleértve lelki, érzelmi, sőt kulturális, vagy akár egészségügyi motivációit is, hanem ezekkel együtt részletgazdag és maróan őszinte tablója az amerikai igazságszolgáltatás összetett gépezetének is. Persze, látunk itt egy remekbe szabott tárgyalótermi drámát is… De legfőképpen egy igen gonosz, de még inkább tanulságos játék ez mindannyiunk előítéletével, melyektől még az sem látja kristálytisztán az orra előtt burjánzó erdőt, aki meg van róla győződve, hogy az égadta világon nincsen semmivel, senkivel kapcsolatban előítélete…

aznap-ejjel-riz-ahmedEgy huszonéves, pakisztáni származású New York-i srác (Riz Ahmed) elköti apja taxiját, hogy azzal eljusson egy külvárosi buliba, közben felvesz egy furcsa lányt, akivel rövid autókázás után felmennek annak lakására, ahol némi drog és alkohol elfogyasztása után vad szexben oldódnak fel egymásban. Nem sokkal később a srác a konyhában ébred, és amint felmegy a lány szobájába, látja azt vérbe fagyva, holtan. Satöbbi. A nézőben az már kapásból beindítja a tudatalattiban az ítélkezést, hogy “aha, arab” (persze, pakisztáni, de mindegy). Aha, a drogok. Aha, a felelőtlen fiatalság. Valahol a negyedik rész táján már azonban mindenki tudja, ki a gyilkos. Működnek az előítéletek, amiket akár még tapasztalatnak is nevezhetünk, hiszen láttunk már egy csomó krimit, amikben mindig azt találgatjuk, ki az elkövető, és ezek a tapasztalatok azt mondják, hogy: megvagy. Az ötödik részben azonban elkezd darabjaira hullani minden, amit addig szépen, akkurátusan összeraktunk magunkban és a hetedik részre már ott tartunk, hogy legalább három elkövető van, és baromira nem tudjuk, ki a valódi gyilkos…

aznap-ejjel-john-turturroDe hát a történet alkotói nem ma kezdték. Richard Price az írója például a szintén HBO-s Drót című szériának, amit rajongói egyenesen a bűn mai, modern Háború és békéjének, vagy inkább Bűn és bűnhődésének is becéznek gazdagon áradó cselekményének és aprólékos jellem-, és karakterábrázolásainak köszönhetően, de írt filmet Spike Leenek, Martin Scrosese-nek, és ő jegyzi Michael Jackson híres, klasszikus videoklipjét, a Bad-et is. Steven Zaillian -aki itt rendezőként is jelentkezik- pedig Spielberg Schindler listájánál bábáskodott, egyebek mellett. Érdekes, hogy bár az Aznap éjjel ritkán láthatóan összefogott, átgondolt munkának tűnik, nem volt egyszerű szülés. Már 2010-ben megmutatták Zaillianék az első részt az HBO vezetőségének, ami tetszett is nekik – de a produceri teendőket, valamint a történet egyik fő karakterét, a sajátos modorú, különc John Stein ügyvéd szerepét is magára vállaló James Gandolfini sajnálatosan elhunyt szívrohamban, így a széria jegelődött egy időre. A szerepre később szóba került Robert de Niro is, de végül rátaláltak John Turturróra, aki viszont telitalálatnak bizonyult.

Szóval, nem tudjuk, ki a gyilkos – és a Turturro alakította ügyvéd minden agyafúrt fifikájával, dörzsöltségével azon van, hogy mentse azt, akiről sokan szeretnék tudni, hogy ő ölte meg azt a lányt az első részben, mert arab (tudom, pakisztáni), mert akkor maradhat olyan szép, kerek a világ, amit hazudunk magunknak. Az már Price és Zaillian kitűnő könyvének és cselekményszövésének köszönhető, hogy még azok is hajlamosak ezt elhinni, akik részlehajlás nélkül, csakis a szemüknek és a tényeknek, valamint a logikának hisznek… De akkor mi van a többivel, a hallgatag néger csávóval, vagy a dzsigolóval? Hm?

aznap-ejjel-bill-campKemény harcosok vannak azonban a másik oldalon is. A rendőrség nyugdíj előtt álló, bulldog-szívósságú nyomozója, Box őrmester (Bill Camp) legalább akkora pofa, mint Stone. Több ezer megoldott (vagy akár megoldatlan) bűnügy tengernyi tapasztalatával a háta mögött átlát minden kamun, minden bűbájon, ezzel együtt ravasz mint a róka – de valahol jó ember, és nem akar ártatlanokat börtönbe csukni. A bűnösöket viszont nagyon is… Keze alá dolgozik a New York-i rendőrség színe-java, ki-ki a saját tehetsége szerint, ami értelemszerűen nem mindig segíti Box munkáját. Finoman szólva sincs pozitív színezetben feltüntetve az ún. “jó fiúk” fánkzabáló, munkaidő lejártát leső, kelletlen serege, míg a “rossz fiúk” szinte már bestiálisan rosszak.

Alapvetően hideg, rideg és embertelen világot mutat be ez a széria, melyben a jog és az igazság uralma névleg ugyan fennáll, valójában azonban minden relatív, minden szerencse- és személyfüggő. Ember embernek farkasa ebben a világban, ahol csak a nagyon erősek és nagyon szerencsések élhetik túl – egy darabig. Ezzel együtt igazi emberszagú karakterek kerülgetik egymást, akiknek teljesen hétköznapi tulajdonságaik vannak, hétköznapi problémák gyötrik őket, melyek néha olyan mulatságosak, amilyenek csak igazi, hús-vér emberek problémái lehetnek (nem fáj, nem fáj, csak ha röhögök…). Parádés dialógok kötik össze őket és lendítik tovább a történetet.

aznap-ejjelAz Aznap éjjel úgy néz ki, mint egy baromi jó skandináv krimi. Ritmusában is, naturalizmusában is, színeiben is. A háromtagú operatőri gárda (Frederick Elmes, Igor Martinovic és Robert Elswitt) alaposan végiggondolt, szürkéskékben-szürkésfeketében fényképezett képi világa, a fém, a kő hidegsége, a flaszter vagy a börtön hulló vakolatú falának textúrája, azok a sarkosan félrekomponált beállítások, és az a finoman végigvitt játék az élességgel pompásan teremti meg azt a sajátos hangulatú, ködös, borzongató atmoszférát, amit gazdagon árnyalt jellemű karakterek töltenek meg egy a blikkfangosan végigvitt, izgalmas történettel, valamint élettel és halállal. 9/10

Reklámok
Kategória: Film, Tévé
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

4 hozzászólás a(z) Aznap éjjel (The Night Of, 2016) bejegyzéshez

  1. wim szerint:

    Az első rész alatt végig azon agyaltam, honnan ismerős a főszereplő. Riz Ahmed itt is ugyanolyan szerencsétlen flótást játszik, mint az Éjjeli féregben.
    A bonyodalomforrás nem túl eredeti, de az külön vicces, hogy John Turturrónak is volt már hasonló ébredése anno a Hollywoodi lidércnyomásban.
    Különben tényleg jó anyagnak néz ki. És még előttem áll az egész évad! 🙂

  2. wim szerint:

    A színészeket nagyon eltalálták, eszméletlenül jók a karakterek (én az ügyésznőt is megemlítettem volna), olyan kisugárzásuk van, hogy csak na… Az is érdekes, hogy a főszereplő mennyire ellentmondásos figura, messze nem pozitív; abszolút valóságos.

    Nagyon élveztem, kösz az ajánlót! Amúgy elég szomorú egy sztori ez.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s