Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap

Az a helyzet, hogy lesz mit, ráadásul könnyen belefuthatunk még olyan filmbe is, amit még nem láttunk… Csaléteknek itt van rögtön a Menyasszony csaléteknek (AXN, 19.15), ami egy angol (tehát közel nem hollywoodi!) romantikus komédia, amit ugyan nem láttam még, viszont az angol komédiák rendszerint szoktak jók lenni, ezért szólok. A film témája a házasodás, ami azonban korántsem egyszerű ügylet, ha az egyik fél Anglia legnépszerűbb színésznője, a leendő férj pedig egy ünnepelt író. Minden lépésüket árgus szemekkel figyeli a bulvársajtó, ezért a pár ördögi tervet eszel ki a sajtó megvezetésére. Nem biztos, hogy ismerjük a szereplő színészeket, de ez nem jelent semmit sem, bár Kelly Macdonald vagy David Tennant neve azért ismerős lehet.

samsara-900pSzerintem, többségünknek fogalma sincs, milyen lehet Az élet Prada nélkül (film+2, 19.45). A történet két főszereplője egy gazdag, Los Angeles-i testvérpár, akik apjuk üzleti tevékenységének köszönhetően fényűző életet élnek, mégha különböznek is egymástól: Nora számára a tanulás és az üzleti élet a legfontosabb, Mary-t azonban csak a ruhák és a divat izgatja. Apjuk azonban hirtelen meghal, és vége az anyagi jólétnek. Külvárosi, szegény nagynénjükhöz kerülnek, ahol hirtelen nagyon közel kerül hozzájuk az élet nehezebbik fele…

A paletta másik oldalán viszont itt van Ridley Scott szandálos, duzzadó vádlis és bicepszes Gladiátorja (Viasat3, 21.00), egy masszív Oscar-szivacs (5 darabot gyűjtött be a szoborból), mely csöpög a vértől. Jó hosszú, jó látványos film amúgy, agytekervényeinket sem veszi túlzottan igénybe – ami pozitív olvasatban jelentheti azt is, hogy közérthetően szól olyan alapvetőnek tartott férfiúi erényekről, mint bajtársiasság, önfeláldozás… Effélék.

Ron Fricke, aki saját készítésű, 75 mm-es kamerájával már jónéhány káprázatos természettablót (pl. Baraka) készített a téma iránt fogékony, jobbára elhivatottan környezettudatos nézők millióinak lelki és szellemi táplálékául. Ezúttal a hindu, buddhista és más keleti filozófiák egyik központi kérdését járja körül Samsara – A lét örök körforgása (m5, 21.00) című aktuális kérdéseket felvető és elgondolkodtató, emellett rendkívül látványos filmesszéjében (lásd a képen). (Bővebben)

Az Amerikai gengszter (Viasat6, 21.00) egy meglepően gördülékeny, tempós mozi; sőt, kevés ilyen pörgős, közel háromórás film létezik a filmtörténelemben. Hogy nem nyert díjakat, és hogy (egyesek szerint) nem ér fel Coppola “szentséges” Keresztapa-trilógiájához (valamint a többi klasszikus gengsztertörténethez), az talán azért van, mert az olaszok egyszerűen sármosabbak, stílusosabbak, mint a feketék (akik viszont máshogyan azok). Denzel Washington is tán egyedül kevésnek tűnhet Brandóhoz, Al Pacinóhoz, Robert De Niróhoz képest, valamint az egyetlen karakterre kihegyezett sztori sem lép fel olyan igénnyel, hogy egy hatalmas freskón ábrázolja egy bűnszervezet természetrajzát, Ridley Scott sem Martin Scorsese, vagy F.F. Coppola: a főgengszter sofőrjéből lett főgengszter történetét azonban ezek ellenére, mégis korrekt módon, érdekfeszítően meséli el.

Ugye, nézzük a Kártyavárat (Duna, 21.10)? Merthogy, ez tipikusan az az ajánlat, amit kihagyva egészen biztosan hülyén halunk meg. Már a harmadik résznél tart Frank ámokfutása…

Jim Sheridan Apám nevében (m2, 21.15) című filmje egy életrajz, mely valódi történetet mesél el a hetvenes évek IRA-robbantásaival kapcsolatban, és pompásan mutat meg, hová vezet az, amikor egy kormány hiszterizálja a közvéleményt saját szándékainak megfelelően: ártatlan emberek kerülnek börtönbe, halálos vádakkal. Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot a mai iszlám- és bevándorlóellenes közhangulattal: az, hogy itt egy részeges ír suttyó kerül bajba, és nem polgárháború elől menekülő szír fogorvosasszisztens, csupán “szereposztási” kérdés, miközben voltak hithű, katolikus írek, akik hidegvérrel öltek ártatlan angolokat, és vannak magukat hithű muzulmánnak hirdető muszlimok, akik ugyanezt teszik. A film egy igen erős dráma, remek színészi teljesítményekkel (Daniel Day-Lewis és Pete Postlethwaite) és illúziókeltő kormegjelenítéssel.

Clint Eastwood Nincs bocsánat (ATV, 21.45) című, 4 db. Oscart (!) érő westernje viszont kulcsfilm a western műfajában, illetve annak a mai, nu-westernnek becézett alfajában. (Peckinpah, Leone, és mások mellett, természetesen). Kitűnő film, amiben Morgan Freeman, Gene Hackman, Richard Harris és maga, Clint bácsi szerepelnek a főbb szerepekben. A cselekmény tulajdonképpen egy szokványos bosszú történet, az újdonság ereje itt elsősorban az alapos lelki-, valamint környezetábrázolásban jelentkezik.

A Z világháború (TV2, 22.00) az a film, amit pár éve olyan sokáig, illetve, olyan sok macerával forgatott Budapesten Brad Pitt. (Bővebben)

Viszont az igen remek Dom Hemingway (Duna, 22.05) című mozi címszereplője (Jude Law) egy kibírhatatlanul nagyképű, gátlástalan, felelőtlen, életveszélyes fazon. A film tétje mindössze annyi, hogy valahogyan mégis megmutassa benne az emberit, hogy szerethetővé tegye. A cselekmény nagy része féktelen bulikkal és a “komámasszony, hol a lóvém”-klisé pörgetésével zajlik, de ahogyan haladunk egyre beljebb Dom elméjének széthullásába, úgy bújik elő annak szerethető lénye is. (Bővebben)

A fiúk nem sírnak (Filmcafe, 23.00) című dráma közérthetőbb nyelven boncolgat egy igen valóságos problémát. Mit tehet egy túl fiatal korában magára maradt fiatal lány egy kizárólag férfias értékeket dicsőítő, macsó világban? Hogyan élhet teljes életet, élhet-e egyáltalán? A felvetett kérdésekre valószínűleg e film sem ad megnyugtató választ, de Hillary Swank viszont megérdemelten kapott Oscar-díjat az itt nyújtott alakításáért.

Az Augusztus Oklahomábant (Prime, 23.00) láthattuk már színpadon is, Eszenyi rendezte a Vígszínházban. Ott szegény Pap Vera játszotta azt a gyógyszerfüggő, szájrákkal küzdő nőt, akit most Meryl Streep hoz: remek volt ő is, remek Streep is. Igazi ziccerdarab ez jó színészeknek (Streep mellett például Sam Shephard, Julia Roberts, Juliette Lewis és Benedict Cumberbatch játszik a filmben), mert lehet “tolni” ezerrel. Vígjátéknak mondják, fekete komédiának, ám valójában lássuk jól, hogy kőkemény dráma ez egy élhetetlen, boldogtalan családról… (Bővebben)

Reklámok
Kategória: Tévé | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s