Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat

Az a helyzet, hogy Kevin Costner simán elviheti a hátán az egész estét, az éjszaka nagy részével együtt, és ehhez még csak nem is kell többnek lennie egy testőrnél. Mondjuk,  a Waterworld – Vízi világ (Viasat3, 21.00) sokáig bitorolta az egyik legnagyobbat bukó hollywoodi szuperprodukció meglehetősen kétes dicsértékű címét… Túl sokba került, viszont a közönség is túl magasról tojt rá. Pedig nem olyan vészes ez a jó hosszú mozi, sőt, én kifejezetten szeretem, annyira, hogy minimum tízszer láttam már.🙂A kifejezetten bátor ötleten alapuló kalandos mesefilm a (remélhetőleg soha be nem következő) harmadik világháború után játszódik, amikor már a Föld teljes egészét tenger borítja. Harc az ivóvízért folyik, Costner magányos, (tehát) magának való hajós, aki egy nap hajótörötteket vesz fel hajójára. Az új utasok iránt viszont a tenger kalózai is élénk érdeklődést mutatnak… Kb. Mad Max, csak nem sivatagban, hanem tengeren.

aki-legyozte-al-caponet-andy-garcia-sir-sean-connery-kevin-costner-charles-martin-smithUtána nem is kell sokat várni a Farkasokkal táncoló (TV2, 0.10) című darabra, mellyel Kevin gyakorlatilag nyilvánosan kér bocsánatot az indiánoktól azért, hogy fehér, angolszász és protestáns elődei gyakorlatilag kiirtották őket, földjeikért, bölényeikért cserébe. Soha ezelőtt még amerikai filmen nem jelentek meg ilyen pozitív színezetben az őslakosok. Costner vezekel. Csak hát ő is fehér, de legalább tisztességes fajta. Kultúrtörténetileg azért a film nyilván hagy némi kívánnivalót maga után, de nem is azért szeretjük, mert olyan hiteles benne minden… A sok Oscar jár érte.

Közbevetőleg, még Kevin lesz az is Aki legyőzte Al Caponét (Duna, 21.20). Brian De Palma rendezői zsenialitását jelzi, hogy miközben a kollégái rendszerint valamiféle heroikus pózban festették tablóikat a huszadik század nagy bűnözőiről, ő azzal férkőzött be a maffiafilmek élmezőnyébe, hogy e filmjében éppen a maffia szájában van az a bizonyos szopógolyó. A jellegéből fakadóan kissé valóban propagandaízű, jó kisfiús (na, ebben lesz ma esti sztárunknak nagy szerepe) sztorit kitűnően ellenpontozzák az olyan parádés jelenetek, mint a szeszszállítmány lekapcsolása a kanadai határnál, vagy az obligát Eizenstein-ommázs, a Patyomkin páncélos híres lépcsőjelenetének megidézésével. Robert De Niro szerintem itt nyújtja élete alakítását (pedig volt néhány), egyenesen lidérces, ahogyan az alacsony, köpcös, erősen kopaszodó, szétfolyt arcú, nettó pszichopata Caponét játssza. Oscart azonban Sir Sean Connery kapott egy mellékszerepért (a képen Andy Garcia, a mai hősünk, Kevin Costner és Charles Martin Smith társaságában).

Kiváló opció lehet A sebész (HBO3, 21.00) című remek kórházi sorozat első évadának maratoni daralása annak, aki kimaradt az élményből. Az epizódok folytatólagosan peregnek egymás után. Fő- és címszerepben Clive Owen. (Bővebben)

És még messze nincs vége a nap ajánlónak. Két dolog vitán felül elsőrangú a Vérző olaj (Cinemax, 20.55) című filmben: Daniel Day-Lewis és a zene (Jonny Greenwood). Elég jól dolgozik az operatőr is (Robert Elswit), jó a forgatókönyv (Upton Sinclair alapján Paul Thomas Anderson). Járható útnak tartom egy nagyregény filmadaptációja esetében, ha csupán egyetlen szálat emelünk ki a rengetegből, és azt boncolgatjuk, vajon mi is van benne, vajon hová vezet, nem pedig elveszünk a részletgazdag, betűhű megfilmesítésben. Kicsit ugyan nyúlik a film így is, mint -stílszerűen szólva- az olajos takony (ez a film is 158 perc!), de a kísérlet szimpatikus. Paul Thomas Anderson kitűnő rendező, és ahogy e filmmel a korai kapitalizmus részletgazdag természetrajzát, s benne egy igazi, vérnősző vadkapitalista portréját festi meg, az előtt mindenképpen le a kalappal! Aranypolgár 2.

Az esküvő-, illetve lagzifétisiszták, valamint a húsevők kultuszfilmje, a Bazi nagy görög lagzi (Prime, 21.00), ami egyrészt minden idők egyik legnagyobb nyereséget termelő filmje, már a bekerülési költségek relációjában, másrészt már mindenki látta. Egy saját hagyományaikat tisztelő, vallásukat megtartó, húst hússal zabáló, zajos, temperamentumos családban nevelkedett kövér, csúnya, szemüveges görög lány egy nap gondol egyet és változtat életmódján, külsején, és hamarosan össze is szed egy rendes, jól nevelt, fehér, keresztény és amerikai fiút, aki még vegetáriánus is. Ennyi a film konfliktusa, minden ebből fakad – lásd a film címét.

Az vicces, hogy míg Az asztronauta (Paramount Channel, 21.00) magyar címében egy pasit érzünk, a film eredeti címe: Az asztronauta felesége (The Astronaut’s Wife)… Éppen ennyire meghatározhatatlan maga a film is, amolyan filozofikus scifinek tűnik, de azt hiszem, valójában híg lónyál. Charlize Theron és Johnny Depp.

Mocskos zsaru – New Orleans utcáin (AMC, 21.00) című, amúgy igen kemény krimi címszerepében a drogos, mocskos, rohadt zsarut alakító Nicolas Cage remekel. Werner Herzog (Abel Ferrara hasonló című, 1992-es filmje alapján/ihletére/ellenére készült – de ez egy hosszú és bonyolult történet…) filmjében a bűn és a bűnüldözés sötét, koszos, minden ideától megfosztott valódi világát mutatja be, tetszetősen nemes egyszerűséggel. (Bővebben)

A késő Kádár-korszak budapesti alternatív kultúrájának, vagyis a nem támogatott, de még (általában) be nem tiltott, csupán megtűrt underground rock egyik legfontosabb arcképcsarnoka az Eszkimó asszony fázik (m3, 21.10), Xantus János filmje. Néhány generációnak alapvető kultuszfilmje ez, amivel viszont nem nagyon tudnak mit kezdeni a tőlünk sokkal fiatalabbak, illetve sokkal öregebbek. Legfeljebb a felszínt sejtik, ha egyáltalán érdemesnek tartják megtekintésre. (Bővebben)

A háború császára (Filmcafe, 21.20) egy picit már az első jelenetben megcsúszik, amelyben látjuk szegény Matthew Foxot repülőn ülni… Legutóbb, amikor ezt az amúgy helyes, tehetséges színészt hasonló helyzetben láttuk, annak igen csúf vége lett, hiszen a Lost című tévésorozat -amiben Fox alakította Jack Shepardot, az egyik fő karaktert- a bizsergető, rejtélyekkel teli kezdés után átláthatatlan misztikus ködbe, majd a meddő káoszban oszlott szét beazonosíthatatlan darabokra. Ezt teszi a tévés ismertség… Hiába jelenik meg később az amúgy szintén igen “szétjátszott” arcú, de azért még masszív hitelű Tommy Lee Jones, hiába ismerkedünk meg egy viszonylag kevésbé ismert, ám roppant érdekes történelmi szituációval, Japán egzotikumával, már ez a hajó bizony messzire elúszott. (Bővebben)

Ennél sokkal jobb történet és főleg jobb film az ír John Michael McDonagh Kálvária (Prime, 23.05) című alkotása, melyből egy katolikus pap (Brendan Gleeson) profán szenvedéstörténetét ismerjük meg – egy brutális gyilkosság árnyékában. (Bővebben)

A Végjátékban (Duna, 23.25) ezalatt a pizzaképű Mickey Rourke-t nézhetjük, ezúttal jazztrombitásként, aki szerény gázsiját piti bűncselekményekkel pótolja ki. Egyszer azonban rossz kocsit tör fel, minek következtében a sivatag közepén ébred. Csatlakozik egy éppen arra járó vándorcirkuszhoz, ahol rövidesen szerelmes lesz a társulat gyönyörű akrobatájába (Megan Fox). Az élet azonban, természetesen nem ilyen egyszerű.

Reklámok
Kategória: Tévé | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s