Az ismeretlen lány (La fille inconnue, 2016)

Bízom benne, hogy nem csak a világ jelenlegi folyása felett érzett elkeseredésem mondatja velem azt, hogy a belga (tudják, ahol Brüsszel is van…) Dardenne-testvérek (Luc és Jean-Pierre) ott maradtak, ahol kezdték, valamikor a múlt század hetvenes éveinek végén. Már jócskán benne vagyunk a huszonegyedik században, de ma már inkább úgy tűnik, hogy nincs helye morálnak, nincs helye erkölcsnek és etikának, nincs helye társadalombírálatnak sem, ma a mesebeli kétdimenziós, de 3D-be csicsázott szuperhősök ideje van, integető, pukedliző, nagyhangú báboknak van ideje, mind a mozivásznon, mind a való életben. Adócsaló államelnökök és rabló miniszterek idejét éljük, akiknek nem szavazói, hanem szurkolói vannak (Réz András után szabadon), ma erény a szexizmus, a rasszimus, a kirekesztés, ma az a jobb keresztény, aki semmiben nem felel meg Jézus tanainak és az a bűnös, aki toleranciát (de nem a fenti értéktelenségek elfogadását!), szabadságot, a felelősségvállalás fontosságát hirdeti. Dardenne-ék azonban rendületlenül, kimérten, nyugodtan, szinte szenvtelenül mondják a pusztába okos, megszívlelendő szavaikat, sorra gyártják filmjeiket, melyekben kérlelhetetlenül kutatják azt, amire ma legtöbben nem figyelnek, amiről nem beszélnek és amit ma sokan takargatnak: a lelkiismeretet.

az-ismeretlen-lany-adele-haenelA Cannes-ban Arany Pálmára jelölt (persze, ez nem nagy szám, hiszen Dardenne-ék a társadalomkritikus attitűdjéről ismert Cannes-i Filmfesztivál kiemelt kedvenceinek számítanak – számtalan különféle jelölés mellett kétszer nyertek is Arany Pálmát) Az ismeretlen lány témája is a lelkiismeret, tehát szembe megy mindennel, ami ma trend. A címszereplő egy fiatal orvosnő (Adèle Haenel), aki egy este, már bőven a rendelési idő túl, nem engedett be a rendelőjébe egy fiatal lányt. Később kiderül, hogy a lány nem sokkal később, brutális körülmények között meghal. A halál oka lehet gyilkosság is, de baleset is, nem tisztázott. A rendőrség az orvosi rendelő biztonsági kamerájának felvételét kéri, így jut az orvosnő tudomására a haláleset, minek következtében az orvosnő egyre mélyebben érzi saját felelősségét a lány halálában: ha beengedte volna, a lány talán még mindig él. Önálló nyomozásba kezd, értelemszerűen, saját betegei körében, hiszen azt gondolja, azért hozzá csengettek be, mert valamikor a betege volt az áldozat; ki akarja deríteni a lány kilétét, és még arra is hajlandó, hogy saját költségén temessék el az áldozatot.

az-ismeretlen-lanyDardenne-ék nem vacakolnak sokat a felvezetéssel, egyből ott csücsülünk a folyóparti négysávos út melletti rendelőben, megismerjük a belga társadalombiztosítás jóvoltából közgyógyellátásra szoruló helyi réteget, öregeket, munkanélkülieket és bevándorlókat. Megismerjük a fiatal orvosnőt is, aki lelkiismeretesen látja el munkáját és azt tanítja gyakornokának (később kiderül, volt barátjának), hogy az orvos dolga a gyógyítás és a helyes diagnózis felállítása, ám az utóbbit nem igazán segíti elő az, ha az orvosnak érzelmi viszonya van a betegének. Kicsit ez a hozzáállás is az oka annak, hogy igaz, jóval a munkaidő után, adminisztrálás közben, de mégsem reagált arra, hogy a későbbi áldozat becsengetett hozzá, illetve akinek szörnyű halála következtében mégis felébredt benne a lelkiismeret. A kamera szinte lélegzetvételnyi közelségből követi az orvosnőt a nyomozásban, így egészen közelről, szinte az őt alakító színésznő tekintetén keresztól látjuk jellemének fejlődését, és saját hivatásához, az orvosláshoz való hozzáállásának változását. E veszélyes területekre is vezető, hosszú út végén viszont már ő lesz az, aki a felelősség vállalására vezeti rá azokat, akikben ez eleddig igazán fel sem merült. Szándékosan fogalmazok homályosan, mert a fiatal doktornéni végül is célhoz ér a történet végén, de nem úgy, ahogy gondoljuk előítéleteink, netán a fentebb jelzett trendek szerinti/illetve azok ellen kialakult cinizmusunk szerint. Rendkívül fontos, erős film ez is, mint Dardenne-ék szinte összes alkotása, a kérdés csak az, hogy talál-e manapság értő, érző fülekre, szemekre, szívekre és agyakra… 8/10

Advertisements
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s