Holdfény (Moonlight, 2016)

Titkos favoritként emlegetik a bennfentesek Barry Jenkins második nagyjátékfilmjét (az első egy 2008-ban bemutatott, kisköltségvetésű romantikus dráma, az Orvosság búbánatra volt) a 2017-es Oscar-díjak mezőnyében, s ha azt nézzük, hogy a Holdfény az előszobában már elhozta a Legjobb Drámának járó Golden Globe-ot, és összesen 8 darab Oscar-jelölést gyűjtött be, akkor valóban okozhat meglepetést is. (Update! Okozott: Legjobb film, Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali és Legjobb adaptált forgatókönyv: Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney.) Mellette szól, hogy tavaly éppen az okozott nagy felzúdulást, hogy az akkori Oscar-osztásból valahogyan kimaradtak az (leszarom, hogy ma már állítólag ciki a politikai korrektség) afro-amerikaiak – e film rendezője, valamint tényleg az összes szereplője fekete. Egy darab fehér-amerikai sem látszik a filmben, és ha nyerne, azzal Hollywood az új amerikai elnök frizuráját is megborzolná egy kicsit – aminek vágya ráadásul igencsak átszövi az Álomváros aktuális közgondolkodását.

holdfeny-1Ráadásul a film témája sem először kerül szoborközelbe. A homoszexualitás témájának különböző tabudöntögető, ködszurkáló és csipanyitogató feldolgozásai már sokszor kaptak jelöléseket, sőt díjakat is, Ang Lee meleg cowboyai óta pedig már a meleg férfiszerelem romantikus és a legteljesebb mértékben természetes ábrázolása is a hollywoodi mainstream szerves részévé váltak – Trump elnök és választói bosszúságára. Bár az alkotók a fülszövegekben és ajánlókban nem igazán kötik a nézők orrára, hogy valójában miről szól a filmjük, az imdb keresőszavai igen árulkodóak. Úgyhogy, nincs szó spoilerezésről.

holdfeny-2Egy fekete fiú a történet főszereplője, akit három különböző életkorában láthatjuk, hogyan küzd meg saját sorsával, valamint a külvilág kihívásaival. Ekképpen a film is hármas osztatú, egyfajta triptichon. Az első részben a kis Chiron menekül az őt üldöző társai elől és egy drogosok által használt, romos házban húzza meg magát. Egy díler talál rá, aki elviszi magához a kissrácot. Sziszifuszi munkával lassan feltöri a fiú által maga köré épített burkot és kideríti Little életének kis életének titkait. Később ugyanőt látjuk már tinédzser korában és semmi nem változott körülötte. Társai ugyanúgy megtalálják már mindenki számára nyilvánvaló titkai miatt, és a legdurvább megaláztatásoknak vetik alá. Egyszer azonban a srácnak elege lesz. A harmadik részben már fiatal felnőttként látjuk Chiront, alaposan kipattintva, tele fukszokkal, aranyprotkó a szájban, csilivili verda a segge alatt – nagymenő narkóárussá vált. Egy nap azonban felhívja valaki tinédzserkorából…

holdfeny-3Aki mondjuk, végigrágta már magát a Drót című remek sorozaton, vagy valamennyire képben van az amerikai gengszterrap-szövegek világában, annak e film által felfestett életsorsok, a külvárosi, feketék által lakott gettók világa ismerősen fog festeni. Mind pszichológiai, mind szociológiai értelemben hitelesen ábrázolja ezt Barry Jenkins filmje. Ami azonban a trükk, hogy eközben a Holdfény korántsem marad meg a társadalmi dráma száraz, bűnben és mocsokban fürdő naturalizmusában, hanem mintegy elemelkedve belőle, képes emberi érzelmeket, sőt romantikus szerelmet megmutatni. Teszi ezt ráadásul olyan természetességgel, ahogyan arra Isten lehetőséget adott, és olyan ízléssel, hogy közben talán még a 16-os karikát sem kell kitenni. Aranyfogú, szénné varrt díler hesszel járgányában, fején hajháló – de közben vonósnégyes lágy dallamai kísérik a marcona fickó álomszerűen úszó képét.

Rendkívül jól végiggondolt, ügyesen megírt film a Holdfény, mely néha egészen finom líraisággal képes hiteles környezet-, és személyiségrajzot ábrázolni, fantasztikus erővel játszó színészeket látunk, gyönyörű, néhol szinte szívbemarkoló képeket látunk, de valahogyan engem mégsem ráz meg eléggé a történet, persze, nincs is megrázó, tragikus végkifejlete. Ahová viszont kifut, az számomra abszolút természetes állapot, aminek így kell lennie egy normális világban. Az tök más dolog, hogy ez a mai világ nem normális és például egy embernek, mint Chiron, ilyen kacskaringókon kell keresztülmennie, hogy egy pillanatra legalább boldognak érezhesse magát. 7/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Holdfény (Moonlight, 2016) | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s