Ártatlanok (Les innocentes, 2016)

Sokan nem értik, miért kell még 2016-ban is második világháborús történetekkel traktálni a nagyérdeműt, mikor éppen elég aktuális téma hever az íróasztalok fiókjaiban. Az egyszerű, kétbites trollkodáson felül ennek a kérdésfelvetésnek van is némi alapja, másrészt viszont, az említett esemény még ma sem volt olyan régen, hogy hatásai, következményei ne okoznának napi, aktuális problémákat akár politikai, akár közéleti, vagy bármi más szinten. Ráadásul, feldolgozatlan, eddig tabuként kerülgetett, kibeszéletlen történet is akad még bőven: ilyen például a hős, honvédő (később hódító) szovjet Vöröshadsereg katonái által a megszállt, elfoglalt területeken elkövetett nagyszámú nemi erőszak témája. ’89 előtt csak suttogva lehetett beszélni arról, mit műveltek ’45-ben ivánék, hogy vittek mindent, mi mozdítható, a zsebórától a családi ékszerekig és hogyan tették kedvüket egymást váltva, részegen és röhögve dédanyáinkon, nagyanyáinkon, anyáinkon.

artatlanok-1Akivel megtörtént ez a szörnyűség, s még él, mert adott esetben még élhet, tanúsíthatja, hogy így volt. Nemcsak nálunk, de például Lengyelországban is, az Ártatlanok című francia-lengyel filmdráma cselekményének helyszínén. Az igen rutinosnak nevezhető francia Anne Fontaine (én korábban a Perfect Mothers, a Gemma Bovery, illetve a Coco avant Channel című filmjeit láttam) már a film expozíciójában pontosan képbe helyezi a nézőt. Havas, kietlen téli tájat látunk, egy ódon apácazárdából a hajnali énekimádság alatt egy nővér szökik ki és sietve az erdőn túli városba tart. Az utcán lebzselő árváktól kér útbaigazítást: nem akar sem lengyelekkel, sem oroszokkal találkozni, azt kéri, vezessék őt a francia vöröskeresztesekhez, ahonnan elküldik, mert amúgy is sok ápoltjuk van, menjen az övéikhez. Az apáca azonban nem tágít, és a franciáknál szolgálatot teljesítő fiatal -később megtudjuk, kommunista- nővér, Mathilde (Lou de Laâge) végül vele megy. Kiderül, hogy a zárdában az egyik nővér szülni készül, ám komplikációk merültek fel. Tehát, miért tart egy katolikus apáca sajátjaitól, a hívő katolikus lengyelektől, valamint a “felszabadító” oroszoktól is, miért csak a nyugati franciáktól remél segítséget? Hogyan történhet meg, hogy egy köztudomásúlag szüzességi fogadalmat tett apáca gyermeket vár?

artatlanok-2Természetesen nem mesélném el a történetet, legyen elég annyi, hogy az utóbbi kérdésben jönnek képbe az oroszok, így nem kell túl mélyen képben lenni az apácarendek belső életét szabályozó, szigorú hitelvekben sem, hogy megértsük az első kérdés lényegét is. A pontos, konkrét, sőt tabudöntő válaszok benne lesznek a filmben, szépen, lényegre törően, de cseppet sem felületesen, sőt kifejezetten érdekfeszítően elmesélve. Fontaine érezhetően törekedett a különböző szereplők lelki, érzelmi és hitbéli motivációinak minél hitelesebb bemutatására, melyek az igen érzékeny színészi alakításoknak is köszönhetően, hibátlan le is jön a filmből. Meg fogjuk érteni azt a szégyent, amit egy testének érinthetetlenségét hitében vállaló nő érez apácaként, amikor élete a tét, hogy felfedje testét, talán érteni fogjuk az átélt esemény hatására a hit bigott őrületébe forduló főnöknő motivációit is, de látni fogjuk azt is, hogy adott esetben túl nagy hitbéli elköteleződés sem kell ahhoz, hogy egy normális, élettel teli lány magára öltse a fityulát. De át fogjuk érezni azt a képtelen, abszurd, már szinte tragikomikus helyzetet is, amit egy katolikus lengyelek által elárult zsidó orvos érezhet akkor, amikor egy katolikus apácának gyermekét segíti világra… A mély, még ma is felháborító, gyomorszorító drámát a nem hívő, de mélyen humánus Mathilde nézőpontján keresztül éljük meg, amit a fiatal nő magánéletének romantikusnak tán nem nevezhető, de mindenképpen kedves fordulatai oldanak fel kissé. Bár maga a történet mélyen drámai, sőt tragikus, mint általában minden háborúban született emberi dráma, a végkifejlet a békéé, az életé és a megbocsájtásé, mégha az némi kegyes hazugság árán születik is meg. Egyenes, szép, hagyományos módon történetmesélő film ez, mely témafelvetésében igazán fontos alkotás is. 8/10

Advertisements
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s