Az utolsó család (Ostatnia rodzina, 2016)

Zdzislaw Beksinski egyetlen dolgot nem volt hajlandó elviselni: a csendet. Ennek elkerülése érdekében zenelejátszó eszközök garmadájával bástyázta körül önkéntesen választott remetelakát, műtermét, egy Varsó külvárosában elterülő betonrengeteg egyik panellakását, illetve annak egy szobáját. Beksinski ugyanis festőművész volt, igen jelentős életművet (online galéria itt) hagyott hátra az expresszionista hatásokkal operáló szürrealista festészet egyik nemzetközileg is figyelemreméltó fejezetét megalkotva. Az utolsó család című lengyel film azonban csak részben az ő portréja, mert legalább ilyen súllyal szerepel benne fia, Tomasz, aki bár egész életében súlyos idegi problémákkal, pszichózisokkal küzdött, a nyolcvanas években mégis DJ-ként, filmfordítóként és kritikusként -afféle Palotai Zsoltba oltott Szőnyei Tamásként- a lengyel alternatív, illetve popkultúra legendás alakjává vált. A két, első látásra komplett idiótának, második látásra viszont zavarba ejtő zseninek tűnő férfi mellett megismerjük a filmből a család nőtagjait, akik lelki, illetve egészségi állapotuknak megfelelő rezignációval tűrik el őket, amíg ez számukra megadatik.

A Jan P. Matuszynski által rendezett film hetvenes évek közepétől harminc éven keresztül zajló cselekményének -legtöbbször fatális- stációit Beksinski (Andrzej Seweryn adekvát megszemélyesítésében előadott) monológjai, interjúi kötik össze. Szinte ki sem mozdulunk a két lakótelepi lakásból (a másik Tomasz néhány emelettel feljebbi lakása), az idő múlását mindössze a szereplők frizuráinak változása, a folyamatosan egyre modernebbé változó berendezési tárgyak, hifieszközök, telefonok, videokamerák és fényképezőgépek és az egyre csak bővülő, irdatlan méretű hanglemez-, magnószalag- és kazettagyűjtemény mérete mutatja. Beksinski festészete de facto apolitikus. Direktben semmi nem utal azokra a társadalmilag és politikailag is mélyreható változásokra, melyeken időközben Lengyelország keresztülment, a festő furcsa humorú, sajtos világlátású, ám kedélyes karaktere, illetve a tőle megismert gondolatok sem utalnak soha ezekre, csupán a festményei sugallnak valami súlyosan szorongó, mérhetetlen magányt a rajtuk legtöbbször ábrázolt nyomasztó, apokaliptikus víziókban.

Ezzel együtt, az, hogy a film szinte mindvégig ebben a klausztrofób környezetben marad, híven mutatja Beksinski befelé forduló szellemiségét is. Mindezzel, valamint a család életében előforduló természetes és erőszakos halálesetekkel együtt, a film hangvétele mégis alapvetőn derűs, bár ez a derű elég bornírt, olykor morbid derű. Kurt Vonnegut világára emlékeztet engem. A Beksinski-család tagjai által a leghétköznapibb kérdésekre adott, rendszerint igencsak meghökkentő válaszok szembesítenek velünk saját hazugságainkkal is, amiket mi ugyanezen kérdésekre sokszor adunk. Olykor radikálisan szociopata gesztusok nevetésre ingerelnek, holott lehet, hogy csupán őszinte, sallangoktól, elvárásoktól és mindenféle megfelelési kényszertől mentes, elemi gesztusok csupán. Elmosódik a határvonal: ki a beteg, én, vagy a külvilág, ami ezt hozza ki belőlem? Hogy alig mozdulunk ki a lakótelepi lakásból, kristálytisztán mutatja, hogy ki a bűnös.

Mazuszynski a végén nem köti orrunkra a tragikus végkifejlet okait, aminek utánanézhetünk a szakirodalomban/interneten, de ez lehet egyben szimbolikus gesztus is: ez a világ nem érett meg olyan zsenik elviselésére, mint például Zdzisław és Tomasz Beksiński. (Ellenben megérett a pusztulásra.) 8/10

Reklámok
Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: HÉTVÉGÉN KEZDŐDIK A 7. MOZINET FILMNAPOK! | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s