Rómeó vérzik (Romeo Is Bleeding, 1993)

Medák Péter ’56-ban disszidált Angliába, de már Peter Medakként ott vált, elsősorban tévés körökben, ismert rendezővé. Pedig ennek az 1993-ban készített Rómeó vérzik című kriminek alapján akár a legnagyobbak mellett is kitüntetett helye lehetne, ugyanis, ha műfajilag nem is hibátlan, de igen erős atmoszférával bíró, stílusos, markáns alkotás ez, néhány igazán komoly jelenettel. A történet egy kétkulacsos zsaruról szól, aki egyszerre dolgozik a “cég”-nek és a maffiának, természetesen, mintegy fizetését kiegészítendő. Ezt az életmódot aztán nem igazán lehet sokáig balesetmentesen folytatni, erre utal a film címe is, főleg, hogy Grimaldi koma nadrágja is többlövetű fegyvert rejt, amit felesége, valamint szeretője is kedvtelve élvez. Ekkor jön a képbe a Falcone nevű keresztapa orosz ex-kurvája, aki lelépne, ám Falcone Grimaldit bízza meg ennek megakadályozásával. Azonban az orosz csaj is igényt tart Grimaldira, vagy legalábbis úgy tűnik…

Ez eddig, ugye, nem nagy trüváj, de nem is a sztoriban rejlik a film ereje. Ahogyan meséli ezt el Medak, az a jó. Mondjuk, az egyes szám első személyű narráció sem új találmány, de ahogyan az egész filmet húzza így végig, azzal az utánozhatatlanul fád, rezignált, kicsit, és jó értelemben vett magyaros mélabúval, abban van valami határozottan lírai, amely a történet igen brutális elemeivel, a címbéli és egyéb más vérrel kontrasztban igen erős művészi hatást kelt. Gregory Corso sebes áramlású bún-verseire, egyben a klasszikus film noirok feelingjére emlékeztet így ez az egész. A film maga azonban nem noir, sőt, igen színes. Dariusz Wolski remekel, és néhány méltatlanul nem filmtörténeti kompozícióval ajándékozza meg a nyitott szemű nézőt. Igen hangsúlyos, és a film sajátos hatásához nagyban hozzájárul a sejtelmes, szplínes-trombitás, jazzes zenei környezet is (Mark Isham).

Nagyon erős a szereposztás. Grimaldi szerepében Gary Oldman pályájának eddigi egyik legjobb formáját futja. Egyszerre utálni való rohadék, szánalmat keltő lúzer és olykor tökös, máskor pedig cinikus, egzisztencialista hős. Lena Olin Mona Demarkov nevű orosz kurvája nagyon dögös és nagyon veszélyes. Ipari mágnes-kaliberű csábító, vulkánszerűen tüzes, egyben hideg, mint a jég. Mellékszerepekben kiváló karakterek, Ron Perlmantól Roy Scheiderig és Juliette Lewis ezúttal kevésbé ordenáré, inkább sérülékeny gogo-táncos figurájáig. Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .